•• ESF MAGAZINE ••

Glazen Bol 2011 (33) • Slovenië

Posted on: 18 april 2011

In de Glazen Bol-reeks gaat de redactie van ESF Magazine op zoek naar de meest kansrijke songfestivalbijdrage van dit jaar. Daarbij gaan we alle 43 deelnemende landen en hun liedjes eens flink ontleden en beoordelen op kwaliteit, originaliteit en trendgevoeligheid. Ook gaan we kijken of de desbetreffende artiest dusdanig goed kan optreden, dat de kansrijkheid van een goede klassering ook dankzij de artiest kan toenemen. Immers, op het songfestival blijft naast een kritisch luisterend oor het kritisch kijkende oog minstens zo belangrijk.

Deelnemende land: SLOVENIË
Deelnemende artiest(en): Maja Keuc
Compositie: ‘No One’
Componist(en): Matjaž Vlašič
Tekst: Urša Vlašič
Startvolgorde Düsseldorf 2011: Startpositie 13 in de tweede halve finale op donderdag 12 mei
Top 10 plaatsen finale: 7e in 1995, 10e in 1997, 7e in 2001
Feitjes: Slovenië is een beetje een “vreemde eend in de bijt” tussen de op het songfestival vaak succesvolle Balkanlanden. Ze laten ze zelden een echte balkan-song horen en in de puntentelling laten de overige balkanlanden Slovenië vaak links liggen. De zevende plaatsen uit 1995 (Darja Svager met ‘Prilushni Mi’) en 2001 (‘Energy’ van Nusa Derenda) zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. 
Video:

Dennis van Eersel: Na een reeks magere nummers moet je zeker zorgen dat je op tijd op je plek zit voor de inzending uit Slovenië. Wat een stem, wat een uitstraling, wat een performance van Maja Keuc. Eindelijk komt Slovenië weer eens met een kwaliteitsbijdrage naar het songfestival en het kan niet anders dan dat het zeker ervoor beloond gaat worden.

Beoordeling compositie: 8,0/10
Beoordeling huidige totaalplaatje: 8,5/10
Huidige kwalificatiekansen: 80%

Kans op winst 1e halve finale: 35%
Kans rode lantaarn 1e halve finale: 0%

Gert Waterink: Eindelijk, na zoveel matige liedjes op rij komt daar ineens Slovenië. En alleen daarom al heeft het land uitstekend geloot. Na vier matige, forgettable songs is het prettig dat je wat Anastacia-achtige dramatiek krijgt te horen. Het nummer an sich is niet erg origineel, maar het heeft wel een uitstekende opbouw. Je proeft er ook een beetje Balkan-dramatiek door. Het begint met passievol pianospel en eindigt met een flinke climax die met live-orkest nog beter uit de verf zou kunnen komen. 

Dan de zangeres. Tijdens EMA 2011 (Sloveens Songfestival) maakte ze al indruk op mij. De passie straalt van haar af. Maar nog belangrijker is dat Maja uitstekend kan zingen. Al eerder heeft ze dat bewezen tijdens de finale van Slovenia Got Talent, waar ze nipt verloor en dus 2e werd. Nog een blaasmachine erbij, nog een extra zwengel met haar been, en Slovenië staat na drie jaar afwezigheid weer in de finale.

Beoordeling compositie: 7,0/10
Beoordeling totaalplaatje: 7,0/10
Huidige kwalificatiekansen: 70%
Kans op winst 1e halve finale: 15%
Kans rode lantaarn 1e halve finale: 0%

Erik Bolks: Een muzikaal drama en muzikale dramatiek liggen in elkaars verlengde, maar mijlenver uit elkaar. Een groter contrast zoals tussen de bijdragen uit Israel en Slovenië is bijna niet denkbaar. Ik heb een enorme zwak voor Vanilja van Maja Keuc,maar vrees dat het ondergesneeuwd zal raken. Of de live performance in het Engels even meeslepend zal als Maja tijdens de nationale finale in het Sloveens was is de vraag.

Dit nummer heeft ballen,maar kan ook door het ijs zakken bij een fletse uitvoering. Wat dat betreft heeft Slovenië dezelfde uitdaging als Polen dit jaar. De zangeres moet het aankunnen, maar of het uiteindelijk ook goed overkomt …  Duimen omhoog voor Slovenië want kwalificatie of niet? Het zal er om spannen. Ik vermoed dat Roemenië en Estland wel eens veel gras voor Maja’s voeten kunnen wegmaaien.

Beoordeling compositie: 10,0/10
Beoordeling huidige totaalplaatje: 8,0/10
Huidige kwalificatiekansen: 30%
Kans op winst 1e halve finale: 0%
Kans rode lantaarn 1e halve finale: 5%

VOOR EERDERE BIJDRAGES IN DE RUBRIEK ‘GLAZEN BOL’ KLIK HIER

3 Reacties to "Glazen Bol 2011 (33) • Slovenië"

Waarom staat het lied er in het sloveens bij?? Je kunt toch beter de engelse versie laten zien want die wordt uiteindelijk ook gezongen op het songfestival zelf..

Beste Danonovic,

Wij mogen alleen de video’s van het officiele Eurovision-kanaal gebruiken. De Slovenen hebben in dat kader de Sloveense versie ingestuurd en niet de Engelse.

Groet,
Dennis van Eersel

Slovenië is geen Balkanland. De taal is Slavisch, dat wel, maar het land en de inwoners voelen meer zich verbonden met landen zoals bv. Oostenrijk. Dus ook logisch dat er zelden typische zgn. Balkaninvloeden in hun liedjes te vinden zijn.
En dan het liedje: ik vind het een sterke compositie dat doet denken enerzijds aan Anastacialiedjes en anderzijds voor mij ook Total Touch invloeden heeft(al zal dat laatste niet met opzet gedaan zijn). Vooral bij de inzet van de koortjes en het gitaarwerk krijg ik het Trijntje en Tjeerd gevoel. De dansers moeten voor mij weg, omdat die afleidend werken en veel van de klasse van het nummer weghalen. Ik heb inmiddels gehoord dat aan mijn verzoek wordt voldaan. De dansers gaan niet mee naar Düsseldorf:)

Plaats een reactie

•• ESF MAGAZINE ••

Jóúw dagelijkse online songfestival-magazine, met daarin:
  • Algemeen songfestivalnieuws
  • Opinieartikelen
  • Live blogs
  • Columns
  • Interviews
  • En....jóúw bijdrage in de rubriek EUROPINION!
Kritisch, ongebonden en positief!

• COLUMN •

• De val van Dana • ___________________________________

• Door: Dennis van Eersel • Yaron was niet zo gelukkig. Wat was namelijk het geval? Yaron was geboren met een piemeltje, maar was veel liever een meisje geweest. Het is niet dat hij geen gelukkige kindertijd had. De Israelische familie was welliswaar arm, dat klopt. Maar de mama van Yaron ging gewoon extra werken om de muzikale ambities van kleine Yaron te kunnen ondersteunen. De geweldige Ofra Haza opvolgen, daar waren immers nog heel wat muzieklessen voor nodig..........LEES HIER VERDER

___________________________________

• EUROPINION! •

• Blue naar het songfestival: wiens beslissing • ___________________________________

• Door: Alex Wright (Brits) • Ach, Wee, Neen, Oei.... Het zijn slechts een paar uitroepen van de gemideelde Brit die de morele kracht heeft gevonden om een gehele avond Eurovisie Songfestival in de afgelopen dertien jaar uit te zitten. Op twee à drie nummers na, waren we werkelijk dramatisch. 'My Lovely Horse' had een betere kans gehad dan Scooch of Daz Sampson en dat wisten we vooraf al. We wisten het, alleen maakte het ons helemaal..........LEES HIER VERDER

___________________________________

Artikelen met meeste reacties

Archief

april 2011
M D W D V Z Z
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

• Blog Stats •

  • 38.109 hits