•• ESF MAGAZINE ••

LIVE: Reisverslag Hans in Oslo (2)

Posted on: 25 mei 2010

Deze Eurovisie-week kunt u via •• ESF MAGAZINE •• niet alleen de mening van redacteuren Gert Waterink en Dennis van Eersel lezen. Ook belangrijk vinden wij de mening van de vaste schare andere fans die het festival heeft. Van thuisblijvers, tot aan Oslo-gangers. Hans Leenders is zo’n fan die naar Noorwegen is afgereist om de show in het echt te gaan zien. Voor •• ESF MAGAZINE •• houdt hij een klein dagboek bij.

Finlandgekte in Oslo!
Oslo, 25 mei 2010. Door: Hans Leenders

Gisteren vroeg ik me nog af of er songfestivalgekte zou heersen in de Noorse hoofdstad. Eigenlijk is dat een understatement. Toen ik in Trondheim op het vliegtuig stapte werden we door sponsor Norwegian Airlines, waarmee ik naar Oslo vloog, al geattendeerd op het feit dat het songfestival aanstaande is. “And we want our passengers to share the moment” zo luidde de afsluiting van het welkomstwoord. Op het vliegveld in Oslo werd ik verwelkomd met een groot bord, net als vele eurovisiefans met mij. Iedereen is naar Oslo gereist om zijn land aan te moedigen en het moment samen te delen.
 
De Noorse TV NRK zond een documentaire uit over Didrik, die Noorwegen zal vertegenwoordigen op het songfestival. Van winnend finalist van de voorronde tot aan vandaag. Didrik werd op zijn best getoond en zo zagen we ondermeer een interview met zijn moeder, zijn zangleraar en een klassiek koor die hij met verve begeleidde. Het is hier blijkbaar heel normaal om massaal achter je artiest te gaan staan. Iets waar wij in Nederland nog veel van kunnen leren.
 
Vanavond zit ik in de Telenor Arena. Hoe is de stemming vooraf? Het is duidelijk dat de Noren met name de IJslandse en Finse bijdrage zullen gaan steunen. Overal waar je loopt zie je IJslandse en Finse vlaggetjes. Met name Kuunkuiskaajat is in Oslo mateloos populair. Daar zul je vanavond in de zaal zeker wat van gaan merken! Mijn vriend en ik zijn een beetje aangestoken met het Finse virus. Nu vond ik Finland al vanaf het begin éen van de leukste inzendingen dus ik opperde een Finse vlag aan te schaffen voor vanavond. Wellicht een beetje sneu voor de Belgen, maar ook voor hen heb ik goede hoop. De bijdrage van Tom Dice is gemiddeld goed ontvangen en maakt zeker kans op een finaleplaats.
 
Toch staat het in geen vergelijking met wat Finland vanavond in petto heeft. Er zal een heuse Finlandgekte heersen in de Arena. En omdat ik die geste van harte ondersteun, zal ik daar met liefde mijn bijdrage aan leveren.

Plaats een reactie

•• ESF MAGAZINE ••

Jóúw dagelijkse online songfestival-magazine, met daarin:
  • Algemeen songfestivalnieuws
  • Opinieartikelen
  • Live blogs
  • Columns
  • Interviews
  • En....jóúw bijdrage in de rubriek EUROPINION!
Kritisch, ongebonden en positief!

• COLUMN •

• De val van Dana • ___________________________________

• Door: Dennis van Eersel • Yaron was niet zo gelukkig. Wat was namelijk het geval? Yaron was geboren met een piemeltje, maar was veel liever een meisje geweest. Het is niet dat hij geen gelukkige kindertijd had. De Israelische familie was welliswaar arm, dat klopt. Maar de mama van Yaron ging gewoon extra werken om de muzikale ambities van kleine Yaron te kunnen ondersteunen. De geweldige Ofra Haza opvolgen, daar waren immers nog heel wat muzieklessen voor nodig..........LEES HIER VERDER

___________________________________

• EUROPINION! •

• Blue naar het songfestival: wiens beslissing • ___________________________________

• Door: Alex Wright (Brits) • Ach, Wee, Neen, Oei.... Het zijn slechts een paar uitroepen van de gemideelde Brit die de morele kracht heeft gevonden om een gehele avond Eurovisie Songfestival in de afgelopen dertien jaar uit te zitten. Op twee à drie nummers na, waren we werkelijk dramatisch. 'My Lovely Horse' had een betere kans gehad dan Scooch of Daz Sampson en dat wisten we vooraf al. We wisten het, alleen maakte het ons helemaal..........LEES HIER VERDER

___________________________________

Archief

• Blog Stats •

  • 38.175 hits