•• ESF MAGAZINE ••

Interview met: Marga Bult

Posted on: 29 april 2010

Zo oud als en levendig als het Songfestival vandaag de dag is, zo jong en enthousiast is Marga Bult. Beider wieg stond in 1956 aan de start van mooie carrières. Zaterdagavond 24 april kruisten beide paden zich voor de zoveelste keer. Marga hees zich voor de gelegenheid in haar jurk uit 1987 om tijdens Eurovision in Concert nog één keertje als Marcha “Rechtop in de wind” te zingen. •• ESF MAGAZINE •• was erbij en mocht de charmante en allerhartelijkste presentatrice van het evenement interviewen. Door: Erik Bolks

Marga, vanavond stond je samen met Cornald Maas wederom Eurovision in Concert te presenteren. Vorig jaar waren jullie een gouden koppel. Vanwaar jouw betrokkenheid bij Eurovision in Concert?
‘Ja, wat weet hij een boel he? Jullie fans weten elk detail van het Songfestival, ik vind dat echt geweldig. Eurovision in Concert is een super goed initiatief om het Songfestival in Nederland weer eens positief op de kaart te zetten….Er heerst zo’n negatieve sfeer en daar willen we met alle vrijwilligers die hebben geholpen bij de organisatie iets aan doen. Want het Songfestival is gewoon een geweldig leuke show. Ik vind het dan ook fantastisch dat we vanavond toch maar weer 17 landen kunnen laten optreden, die bijna allemaal live zullen zingen en de meesten ook nog eens twee nummers! Vorig jaar playbackte misschien de helft nog, maar nu, nadat er eentje over de dam was wilden ze opeens nagenoeg allemaal live zingen. En ik moet zeggen dat er een paar hele goede zangers tussen zitten hoor. Ik heb Georgië horen zingen, nou poeh zeg wat een geweldige zangeres is dat! Ben ook zo blij met de grote opkomst van de landelijke media, leuk toch, dat er zoveel interesse is in een land waar het Songfestival op zijn gat ligt.’

In 1987 was de eerste 12 die uitgedeeld werd voor jouw optreden. Wat zijn jouw herinneringen aan dat festival en jouw deelname?
‘Nog kom ik regelmatig mensen die er toen bij waren tegen die tegen mij zeggen dat 1987 toch wel een heel speciale editie was, zoveel goede deelnemers, maar bovenal zo’n geweldige sfeer. Ik weet nog dat ik Johnny Logan’s lied hoorde en begreep dat ik niet zou winnen. Ook Duitsland en Italie had ik in mijn top 3 staan, alleen had ik “Gente Di Mare” op twee gezet en “Lass Die Sonne In Dein Herz” op 3. Alle drie de liedjes werden een dikke hit in Nederland. Ik vond het dan ook een eer dat ik op de 5e eindigde en vervolgens heel Europa en zelfs tot in het Midden Oosten mocht optreden. Het leukste vond ik wel dat ik mijn hoogste punten uit de meest muzikale landen als Frankrijk, Italië en Spanje kreeg en van de schrijvende pers de prijs voor de beste zangeres van het festival in ontvangst mocht nemen. O, het was zo’n geweldige ervaring.’

Vanavond treed je weer in diezelfde jurk op als waarin je als Marcha “Rechtop in de wind” hebt gezongen, wat denk je, nu de jurk kennelijk nog past, zou het kunnen dat we jou in 2011 weer op het Europese podium kunnen aanschouwen en als een echte Dutch Diva ’s lands eer weer terugbrengt?
‘Haha mallerd, nee hoor! Ik ben toch veel te oud? En die jurk zit wel wat krapper nu hoor!’

In Zweden trommelen ze af en toe ook enkele ‘grand dames’ uit het Songfestival verleden op in de Nationale Finale en niet altijd zonder succes, dus waarom niet? Zou je echt niet nog een keertje willen in een andere jurk dan wellicht?
‘Nou, moet je eerlijk zeggen dat ik wel heel benieuwd ben naar hoe het nu zal zijn. Het is nu zo anders met internet en zo. In 1987 had je alleen het optreden op de avond zelf en kende niemand van de kijker de andere liedjes van te voren. Nu is het festival veel massaler en zijn vele de fans al weken tevoren er mee bezig. Het heeft zijn charme. Ik zou best nog eens willen, met een goed lied. Maar dan zouden ze me wel apart moeten vragen.’

 Hoe ging dat in 1987?
‘Nou, we waren in 1986 net na zo’n 16 top 40-hits gestopt met de groep Babe, maar ik wilde nog wel verder als solozangeres. Vroeger keken we thuis natuurlijk ook al met de familie en ik wilde al heel vroeg zangeres worden. Mijn moeder zei toen “Margaatje, als je dáár ooit staat, ja, Margaatje dan heb je het helemaal bereikt hoor!”  Dus toen Peter Koelewijn mij opbelde en zei “Weet je dat je naar het Songfestival gaat?” was ik meteen om. Het was een goed nummer dus waarom zou ik het niet doen?’

Waaraan moet een nummer voldoen om het Songfestival te winnen?
Het is natuurlijk een SONGfestival, dus in de allereerste plaats moet het lied dus erg goed zijn. Daarnaast is ook de uitstraling heel belangrijk. Nou ik heb natuurlijk ook in de vakjury gezeten (ik was de eerste die de punten in beeld mocht oplezen) en dan is het soms best een lange zit en noteer je achter elk lied toch iets waaraan je het onthouden kon, dus die prachtige rode jurk. Ja dat speelt toch ook mee.’

Dus het grote draaiorgel van Sieneke zullen mensen onthouden?
Nou ja, als het lukt om dat gevaarte mee te krijgen, het ding weegt toch zoiets van 1300 kilo en op de glazen vloer van het podium mag niet meer dan 500 kilo last staan. Dus dat wordt nog even spannend.

Wat zal 2010 voor Nederland opleveren?
Ik heb zo te doen met Sieneke, ik moet je eerlijk zeggen, dat het wel eens hoger zou kunnen komen dan we allemaal denken in Nederland. Het is gewoon een heel oerhollands en vrolijk nummer, dat best zou kunnen opvallen. En het past ook gewoon zo goed bij Sieneke. Ik vind het zó onterecht zoals dat arme kind hele vrachtladingen met negatief commentaar over zich heen heeft gekregen. En toch staat ze daar nu hé? Dat vind ik werkelijk super! Ik heb ook meteen toen de kritiek zo buiten proportie was met TV-Oost een aktie opgezet om als regionale omroepen achter Sieneke te gaan staan. We moeten het met dit nummer doen en massaal achter Sieneke gaan staan. Daarom is Eurovision in Concert ook zo goed. De positieve aandacht is belangrijk. Ze doet ’t toch maar wel even!

Heb je de liedjes van 2010 al beluisterd?
Ja zitten weer een paar hele goede bijdragen bij hoor, mijn favorieten zijn toch Israel, België, Noorwegen en Spanje. Al zal Spanje wel een alles of niets worden denk ik.

Hoe kijkt een artiest eigenlijk naar het Songfestival? Je moet natuurlijk vaak optreden.
Ik kijk elk jaar, meestal probeer ik het een beetje vrij te houden, maar anders neem ik het op. Ik wil het altijd wel even zien.

Welke Songfestival liedjes zou je zelf ook wel hebben willen zingen op het Europese podium? En als je een nummer uit de Nederlandse muziek moet kiezen wat het ook heel goed gedaan zou hebben op het Songfestival, welke zou dat dat zijn?
O dat zijn er zo veel, “Waterloo”, de 2 nummers van Johnny Logan en ”Hallelujah”. Ik denk dat dat ene nummer van Marco Borsato het heel goed gedaan zou hebben ook, hoe heet dat ook al weer? (Marga neuriet wat en komt dan op de titel) “Binnen”. Ja ik denk dat die wel eens heel hoog had kunnen komen, zo’n lekker nummer is dat. Sowieso zou ik best Marco Borsato nog wel eens willen zien gaan of een andere grote artiest zoals Anouk of Ilse de Lange. Dat zou wel goed zijn voor het Songfestival in Nederland als zulke artiesten het zouden aandurven.

Gaan we in 2010 nog meer van Marga zien in het land en op TV?
Ja, in “Van jonge leu en oale groond” speel ik af en toe nog mee, en ik heb ook op TV Oost een soort talkshow waarin bijna iedereen die ik uitnodig langs wil komen, dat is erg leuk. Verder ben ik – maar daar is nog niks concreets over bekend – bezig met o.a. “Omroep Max” dus daar kan ik nog niet heel veel van vertellen.  En we (Sjoukje alias Maggie MacNeal en ik) bestaan dit jaar natuurlijk al weer 10 jaar als de Dutch Divas, dus daar zullen ook nog mee aan de slag gaan als ik weer helemaal goed op de been ben.

De avond van het concert straalde Marga en leidde zij met Cornald Maas de avond vlekkeloos van hoogtepunt naar hoogtepunt in telkens prachtige creaties en met de hele familie Bult die meehielp op de achtergrond. ESF Magazine wenst Marga nog een heel goed en voorspoedig verder herstel en hoopt dat op Eurovision in Concert 2011 zij weer van de partij zal zijn!

Plaats een reactie

•• ESF MAGAZINE ••

Jóúw dagelijkse online songfestival-magazine, met daarin:
  • Algemeen songfestivalnieuws
  • Opinieartikelen
  • Live blogs
  • Columns
  • Interviews
  • En....jóúw bijdrage in de rubriek EUROPINION!
Kritisch, ongebonden en positief!

• COLUMN •

• De val van Dana • ___________________________________

• Door: Dennis van Eersel • Yaron was niet zo gelukkig. Wat was namelijk het geval? Yaron was geboren met een piemeltje, maar was veel liever een meisje geweest. Het is niet dat hij geen gelukkige kindertijd had. De Israelische familie was welliswaar arm, dat klopt. Maar de mama van Yaron ging gewoon extra werken om de muzikale ambities van kleine Yaron te kunnen ondersteunen. De geweldige Ofra Haza opvolgen, daar waren immers nog heel wat muzieklessen voor nodig..........LEES HIER VERDER

___________________________________

• EUROPINION! •

• Blue naar het songfestival: wiens beslissing • ___________________________________

• Door: Alex Wright (Brits) • Ach, Wee, Neen, Oei.... Het zijn slechts een paar uitroepen van de gemideelde Brit die de morele kracht heeft gevonden om een gehele avond Eurovisie Songfestival in de afgelopen dertien jaar uit te zitten. Op twee à drie nummers na, waren we werkelijk dramatisch. 'My Lovely Horse' had een betere kans gehad dan Scooch of Daz Sampson en dat wisten we vooraf al. We wisten het, alleen maakte het ons helemaal..........LEES HIER VERDER

___________________________________

Archief

april 2010
M D W D V Z Z
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

• Blog Stats •

  • 38.177 hits