•• ESF MAGAZINE ••

LIVE: Dag 1, Moldavië, Rusland en Estland

Posted on: 16 mei 2010

De crew checkte vanmorgen eerst of alles werkt voor deze eerste repetitiedag. Wat opvalt is dat op de tv-schermen te zien is dat er tijdens de optredens rechts ruimte is gemaakt om het telefoonnummer in beeld te brengen. Dit zal niet tijdens het gehele nummer in beeld zijn, maar wel de laatste 30 seconden, met de naam en startnummer van het optredende land. Er gaat dus iets veranderen ten opzichte van voorgaande jaren, omdat men vanaf het begin van elke act al kan stemmen op zijn of haar favoriet.

MOLDAVIË
Dennis van Eersel: Moldavië komt met zes personen op het podium, waaronder drie mannelijke dansers. De vioolspeler staat vooraan op het ‘extra’ ronddraaiende gedeelte van het podium en staat alleen op het podium dat blauw kleurt bij het begin van ‘Run Away’. Daarna schakelen de lichten over naar groen. Één van de drie dansers hanteert de saxofoon aan het begin van het uptempo nummer. De zangkwaliteiten van zangeres Olia Tira lijken alleszinds mee te vallen, zeker gezien de eerdere live-uitvoering van het nummer. Maar de beste vocalist van het pak van 39 deelnemers zal zij denk ik nooit worden. De mannelijke vocalen bij Moldavië zijn wel uitstekend.

Het is een goede en strakke uitvoering van ‘Run Away’, waarbij de zangeres volgens sommige aanwezigen iets weg heeft van Soraya, de Spaanse deelneemster van vorig jaar. Ik kan me daar wel in vinden. Nog niet iedereen heeft denk ik de kleding aan die ze bij het daadwerkelijke optreden ook gaan dragen. Zoals verwacht bezorgt Moldavië ons een goede opener van het 55ste Eurovisie Songfestival.

 

RUSLAND
Dennis van Eersel: Peter en zijn vrienden komen namens Rusland het podium op voor hun uitvoering van ‘Lost And Forgotten‘. Net als in de Russische voorronde is het een statisch geheel en draagt hij een sjaal om zijn nek. Het podium kleurt zwart-wit en dat past wel bij het nummer. Dit podium leent zich misschien beter voor rustige nummers dan uptempo-nummers? Er is een drummer met drumstel op het podium, drie gitaristen, één man achter het heyboard en een verstopte backing-vocalist.

Peter Nalitch zingt niet zo vals als verwacht, maar ik ben geen fan van zijn stemgeluid. Hij heeft een foto in de hand en om de dramatiek van het nummer extra bij te zetten valt er op het einde sneeuw/confetti naar beneden. Ook is de jaarlijkse windmachine weer van stal gehaald om de foto uit de handen van Peter te blazen. Een redelijk goede repetitie van Rusland, dat met de burenstemmen in het achterhoofd echt niet kansloos is voor een finaleplek.

 

ESTLAND
Dennis van Eersel: Hoge verwachtingen van Estland, dat komt met vier identiek geklede backing-vocalisten en zanger Malcolm, die weer eens bewijst een uitstekende zanger te zijn! Met het podium zelf gebeurd weinig, maar het wordt gecompenseerd door een enorme hoeveelheid energie die de artiesten zelf uitstralen.

De backings doen al hun bewegingen synchroon, waarbij er een vijfde man achter de piano plaatsneemt. Het plaatje is opnieuw donker met wat witte spotjes op de zangers. Enkele interessante camera-show vanuit de lucht als Malcolm wat gekke capriolen aan het uithalen is. Een uitstekende eerste repetitie van de delegatie uit Estland.

Volg de repetities elke dag LIVE hier op ••ESF Magazine••. Dennis van Eersel en Gert Waterink doen elke dag verslag van de verschillende landen en geven een kritisch oordeel over onder andere zang, het lied, de visuals, choreografie en nog andere elementen die de kansrijkheid van het totaalplaatje kunnen vergroten. Elke repetitiedag wordt afgesloten met een ‘run through’ van de landen en hun kwalificatiekansen. Verder geven Erik Bolks, Robbin Willemsen en Hans Leenders ter plekke een sfeerverslag van het Eurovisie Songfestival in Oslo. Disclaimer: Foto’s en video’s eigendom van AKOE Livejournal en ESCDaily

3 Reacties to "LIVE: Dag 1, Moldavië, Rusland en Estland"

Erg leuk dat deze rehearsals verslagen worden compleet met beelden!!!
Voor mij is Estland werkelijk de dark horse. Niets voor de gemiddelde fan maar des te meer voor muziekliefhebbers die niets met Eurovisie hebben. Tja , die kijken ook wel eens, maar worden over het algemeen niet in de pronostieken meegenomen.

Goede geluidskwaliteit van de video’s!

De zangers uit Moldavië zingen allemaal nog altijd even vals als bij de voorronde. De dansers maken het geheel rommeliger dan het nummer van zichzelf al is.

Peter uit Rusland zingt prima, maar je moet van zijn stem houden en niet de tekst willen verstaan. Rusland zet net als met “Mama” in op een theatrale bijdrage.

Estland, een neuroot die prima kan zingen en het syndroom van Gilles de la Tourette heeft. Deze bijdrage werkt op de zenuwen, maar zal op vakjurysteun kunnen rekenen.

Erg leuk om te zien die repetities. Heel onwerkelijk gevoel om daar straks ook met de neus bovenop te zitten.. Bij dit rijtje zitten geen favorieten voor mij. Het zien en horen van de repetitiebeelden versterken dat gevoel alleen maar..

Plaats een reactie

•• ESF MAGAZINE ••

Jóúw dagelijkse online songfestival-magazine, met daarin:
  • Algemeen songfestivalnieuws
  • Opinieartikelen
  • Live blogs
  • Columns
  • Interviews
  • En....jóúw bijdrage in de rubriek EUROPINION!
Kritisch, ongebonden en positief!

• COLUMN •

• De val van Dana • ___________________________________

• Door: Dennis van Eersel • Yaron was niet zo gelukkig. Wat was namelijk het geval? Yaron was geboren met een piemeltje, maar was veel liever een meisje geweest. Het is niet dat hij geen gelukkige kindertijd had. De Israelische familie was welliswaar arm, dat klopt. Maar de mama van Yaron ging gewoon extra werken om de muzikale ambities van kleine Yaron te kunnen ondersteunen. De geweldige Ofra Haza opvolgen, daar waren immers nog heel wat muzieklessen voor nodig..........LEES HIER VERDER

___________________________________

• EUROPINION! •

• Blue naar het songfestival: wiens beslissing • ___________________________________

• Door: Alex Wright (Brits) • Ach, Wee, Neen, Oei.... Het zijn slechts een paar uitroepen van de gemideelde Brit die de morele kracht heeft gevonden om een gehele avond Eurovisie Songfestival in de afgelopen dertien jaar uit te zitten. Op twee à drie nummers na, waren we werkelijk dramatisch. 'My Lovely Horse' had een betere kans gehad dan Scooch of Daz Sampson en dat wisten we vooraf al. We wisten het, alleen maakte het ons helemaal..........LEES HIER VERDER

___________________________________

Archief

• Blog Stats •

  • 38.112 hits