•• ESF MAGAZINE ••

LIVE: Stand van zaken dag 6

Posted on: 21 mei 2010

Dag 6 van de repetities in Oslo’s Telenor Arena toonde maar weer eens aan dat 2010 het jaar is van de goede muzikanten. Op een paar uitzondering na weten bijna deelnemers wel wat zingen. Bijna iedere delegatie weet het maximale uit hun bijdrage te halen, waardoor meer dan ooit de kwaliteit van de liedjes beoordeelt gaat worden. In het laatste deel van de repetities van vrijdag zaten enkele landen uit de tweede halve finale, in de ochtend kwamen eerst nog enkele landen uit de eerste halve finale in actie. Nu alle 17 landen uit die eerste halve finale voor de tweede keer hebben gerepeteerd, valt er weer iets meer te zeggen over hun kansen om bij de beste tien te eindigen.  

         

Gert Waterink: We hebben voor de tweede keer alle zeventien landen uit de tweede halve finale voorbij zien komen. En afgezien van een nog strakkere uitvoering van de liedjes van deze landen, denk ik dat we niet erg veel veranderingen meer aanbrengen in de tien qualifiers. Mij viel vooral Finland wat meer op en ik denk toch dat ze de ‘final cut’ gaan maken. Het is een nummer dat enig in z’n soort is en op camera komt het toch goed over. Geen hoogvlieger, maar net te vrolijk om buiten de Top 10 te eindigen.  

Dan iets over Estland. Ik denk dat het land door de aanwezige bloggers hier in Oslo onderschat wordt. Volgens mij weten mensen nog steeds niet goed wat ze moeten verwachten van de juries, maar ik denk dat het artistieke element van Estland in de smaak zal vallen bij de juries en daardoor nipt de finale gaat halen ten koste van Rusland.  

Portugal ziet er ook mooi uit, maar ik denk dat het land toch wat vergeten gaat worden als eenmaal de opvallende vlinder-act van de Wit-Russische ballad aan de gang is. Ik blijf de act het toppunt van wansmaak vinden. In mijn gedachten zie ik de frontman van Lordi de dames van achteren aanvallen. Desalniettemin zal Wit-Rusland nu ook wel de finale halen. Dat gezegd hebbende, hier is m’n licht gewijzigde Top 10 van de eerste halve finale met inachtneming van de kwalificatiekansen:
01] België
02] Servië
03] Albanië
04] Griekenland
05] Slowakije
06] Moldavië
07] IJsland
08] Wit-Rusland
09] Estland
10] Finland  

Dennis van Eersel: Wat mij is opgevallen aan de tweede repetitiereeks van alle landen uit de eerste halve finale is dat je heel duidelijk merkt dat de puntjes nog op de i worden gezet. De acts staan al grotendeels, iemands vocale capaciteiten zullen niet binnen 3 dagen opeens miraculeus verbeterd zijn. Nee, we kunnen inmiddels echt wel een goed beeld krijgen van alle liedjes en hoe het eruit gaat zien. Maakt dat het voorspellen makkelijker? Nee, absoluut niet!      

PICT0018 by AKOE.

3+2 uit Wit-Rusland

  

Ten opzichte van de vorige keer dat ik over de eerste halve finale sprak heb ik één wissel in mijn tien qualifiers. Ik heb Wit-Rusland inmiddels tóch door, vooral omdat de plastic vlinders, die op de lachspieren werkten, nu weg zijn. En ik was vorige keer misschien iets te hard in mijn oordeel omdat ik persoonlijk erg teleurgesteld was in de zwakke uitvoering van een lied dat ik top-10 potenties zag hebben in de finale. Portugal was mijn nummer tien en valt nu dus buiten de boot, ook al vind ik het nog steeds een erg mooie en intieme ballad.        

Mijn tien qualifiers uit de eerste halve finale, op basis van ‘zekerheid’ van het bereiken van de finale:
01] België
02] Servië
03] Albanië
04] Slowakije
05] Griekenland
06] Moldavië
— nu wordt het lastiger !
07] Estland
08] IJsland
09] Finland
10] Wit-Rusland           

 Morgen is alweer dag 7 van de repetities aan de beurt. We gaan dan de tweede run van de tweede halve helemaal afwerken. Dat is dus van Azerbeidzjan t/m Turkije. Ook Sieneke zal dus weer aan de bak moeten. Na Turkije zijn dan voor het eerst de vijf automatisch gekwalificeerde landen aan de beurt: Spanje, Noorwegen, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. Daarbij is het vooral uitkijken naar thuisland Noorwegen en favoriet Duitsland. Ondanks het prachtige weer, wordt het dus ook morgen weer druk. Welterusten voor nu en tot morgen!

Plaats een reactie

•• ESF MAGAZINE ••

Jóúw dagelijkse online songfestival-magazine, met daarin:
  • Algemeen songfestivalnieuws
  • Opinieartikelen
  • Live blogs
  • Columns
  • Interviews
  • En....jóúw bijdrage in de rubriek EUROPINION!
Kritisch, ongebonden en positief!

• COLUMN •

• De val van Dana • ___________________________________

• Door: Dennis van Eersel • Yaron was niet zo gelukkig. Wat was namelijk het geval? Yaron was geboren met een piemeltje, maar was veel liever een meisje geweest. Het is niet dat hij geen gelukkige kindertijd had. De Israelische familie was welliswaar arm, dat klopt. Maar de mama van Yaron ging gewoon extra werken om de muzikale ambities van kleine Yaron te kunnen ondersteunen. De geweldige Ofra Haza opvolgen, daar waren immers nog heel wat muzieklessen voor nodig..........LEES HIER VERDER

___________________________________

• EUROPINION! •

• Blue naar het songfestival: wiens beslissing • ___________________________________

• Door: Alex Wright (Brits) • Ach, Wee, Neen, Oei.... Het zijn slechts een paar uitroepen van de gemideelde Brit die de morele kracht heeft gevonden om een gehele avond Eurovisie Songfestival in de afgelopen dertien jaar uit te zitten. Op twee à drie nummers na, waren we werkelijk dramatisch. 'My Lovely Horse' had een betere kans gehad dan Scooch of Daz Sampson en dat wisten we vooraf al. We wisten het, alleen maakte het ons helemaal..........LEES HIER VERDER

___________________________________

Archief

• Blog Stats •

  • 38.112 hits